ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πώς συνδέεται το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών με τη διατροφή;

 

Σύνδρομο Πολυκυστικών Ωοθηκών (ΣΠΩ) ονομάζουμε την ορμονική δυσλειτουργία που επηρεάζει τις γυναίκες στην αναπαραγωγική τους ηλικία (15-44 ετών), και συνοδεύεται από πληθώρα συμπτωμάτων, όπως διαταραχές του εμμηνορυσιακού κύκλου, αυξημένα επίπεδα ανδρογόνων, αντίσταση στην ινσουλίνη, ακμή και αυξημένη τριχοφυΐα (1). Για τη διάγνωση του ΣΠΩ, πρέπει να πληρούνται τα 2 εκ των 3 κριτηρίων, τα οποία είναι: υπερανδρογονισμός, διαταραχές του εμμηνουρυσιακού κύκλου και διεγνωσμένες πολυκυστικές ωοθήκες μέσω υπερήχου.

Το ΣΠΩ έχει συνδεθεί με την εμφάνιση καρδιαγγειακών νοσημάτων, σακχαρώδους διαβήτη τύπου 2 και μεταβολικού συνδρόμου και παράλληλα εκτιμάται ότι το 50 % των γυναικών που πάσχουν από ΣΠΩ είναι υπέρβαρες ή παχύσαρκες και πιο συγκεκριμένα έχουν ανδροειδή παχυσαρκία (2). Ο ρόλος της διατροφής επομένως είναι καθοριστικός, διότι μία απώλεια βάρους 10-15% του αρχικού βάρους μπορεί να μειώσει στα φυσιολογικά τα επίπεδα της χοληστερόλης, της ινσουλίνης, της αρτηριακής πίεσης και του κοιλιακού λίπους, των οποίων οι αυξημένες τιμές είναι παράγοντες κινδύνου για τα προαναφερόμενα νοσήματα.

Η διατροφή μίας γυναίκας που πάσχει από ΣΠΩ πρέπει να στοχεύει αρχικά στην απώλεια λίπους και κυρίως του σπλαχνικού, να έχει χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, να περιέχει χαμηλά λιπαρά (≤30 % της ημερήσιας πρόσληψης), αυξημένες φυτικές ίνες (25 γρ φυτικών ινών), τροφές χαμηλές σε νάτριο (λαχανικά, κοτόπουλο, άναλοι ξηροί καρποί, ψάρι) και πάνω από 6 μερίδες φρούτων και λαχανικών ημερησίως (3).

Πρόσφατη έρευνα έχει συνδέσει την χορήγηση βιταμίνης D και ζυμομυκήτων με τη μείωση της τεστοστερόνης και της τριχοφυΐας και κατ’ επέκταση της εξισσορόπησης των ορμονών των γυναικών με ΣΠΩ (4). Η βιταμίνη D μπορεί να προσληφθεί από την κατανάλωση λιπαρών ψαριών (σολομός, τόνος, ρέγγα, σαρδέλα), μανιταριών και αυγού και κυρίως του κρόκου. Πηγή ζυμομυκήτων είναι το παραδοσιακό γιαούρτι, το κεφίρ και το ιδανικό είναι να συμπεριλαμβάνονται στο καθημερινό διαιτολόγιο.

References:

  1. Behboudi-Gandevani, Fahimeh Ramezani Tehrani and Samira. Contemporary Gynecologic Practice. Polycystiv ovary syndrome. s.l. : IntechOpen, 2015, 4.
  2. Angelyn Chen Yin Lua, Choon How How, Thomas F J King. Managing polycystic ovary syndrome in primary care. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6250763/pdf/SMJ-59-567.pdf. [Ηλεκτρονικό] 2018. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6250763/pdf/SMJ-59-567.pdf.
  3. Whelan, Corey. Healthline. Can My Diet Relieve Symptoms of Polycystic Ovary Syndrome (PCOS)? [Ηλεκτρονικό] 2 November 2018. https://www.healthline.com/health/pcos-diet.
  4. Vahidreza Ostadmohammadi, Mehri Jamilian, Fereshteh Bahmani and Zatollah Asemi. Vitamin D and probiotic cosupplementation affects mental health,hormonal, inflammatory and oxidative stress parameters in women with polycystic ovary syndrome. Journal of Ovarian Research. 2019.