ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φυτικές ίνες και διαβήτης.

Ο διαβήτης είναι μία πάθηση, όπου ο οργανισμός δεν μπορεί να μεταβολίσει σωστά κυρίως τους υδατάνθρακες, αλλά και τις πρωτεΐνες και τα λίπη που καταναλώνει. Αυτό συμβαίνει διότι δεν παράγεται επαρκής ή καθόλου ποσότητα ινσουλίνης από το πάγκρεας ή τα κύτταρα δεν ανταποκρίνονται στην έκκριση ινσουλίνης που στοχεύει στην απορρόφηση της γλυκόζης από αυτά (1).

Επομένως, η διατροφή ενός διαβητικού θα πρέπει να περιέχει τρόφιμα χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη έτσι ώστε να αυξάνεται και να μειώνεται σταδιακά το ζάχαρο στο αίμα και να μην έχουμε υπεργλυκαιμία ή υπογλυκαιμία.

Ο καλύτερος σύμμαχος στη διατροφή ενός διαβητικού ατόμου, λαμβάνοντας υπόψιν ότι ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο αποτελείται από 45-50 % υδατάνθρακες, είναι οι φυτικές ίνες, τόσο διαλυτές όσο και αδιάλυτες. Οι φυτικές ίνες δεν πέπτονται από τον ανθρώπινο οργανισμό διότι δεν διαθέτει τα κατάλληλα ένζυμα έτσι ώστε να τις μεταβολίσει.

Τα «φιλικά» βακτήρια που βρίσκονται στο παχύ έντερο μπορούν και μεταβολίζουν τις φυτικές ίνες και γι’ αυτό είναι απαραίτητες για να τραφούν και να διατηρήσουν τον αριθμό τους, προσφέροντας την ευεργετική δράση τους. Δεν επηρεάζουν τη γλυκόζη του αίματος, λόγω της αδυναμίας του οργανισμού να τις μεταβολίσει, ενώ παράλληλα καταλαμβάνουν όγκο στο πεπτικό σύστημα μέσω του νερού που απορροφούν προσδίδοντας παρατεταμένο κορεσμό.

Μελέτη από το Πανεπιστήμιο της Παντόβα στην Ιταλία έδειξε ότι η κατανάλωση ενός ψωμιού ενισχυμένου με β- γλυκάνες (αδιάλυτες φυτικές ίνες) μείωσε την γλυκόζη του πλάσματος κατά 17 mg/dL, όπως επίσης και τη γλυκοζυλιωμένη αιμοσφαιρίνη (2).

Η μέση ημερήσια κατανάλωση φυτικών ινών πρέπει να είναι 25-30 γρ. και να προέρχεται από φρούτα, λαχανικά, καρπούς και σιτηρά ολικής αλέσεως. Επομένως, ένα διαβητικό άτομο θα πρέπει να τηρεί αυτά τα γραμμάρια φυτικών ινών έτσι ώστε να διατηρεί την ευγλυκαιμία του μέσα στη μέρα και να αποφεύγει τα δυσάρεστα συμπτώματα που επιφέρουν τόσο η υπογλυκαιμία όσο και η υπεργλυκαιμία.

Αγγελική Σιώζιου
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
DietSystem Coach

References:
1. How to Manage Diabetes with a Carbohydrate-Friendly Diet
2. A Multifunctional Bread Rich in Beta Glucans and Low in Starch Improves Metabolic Control in Type 2 Diabetes: A Controlled Trial

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *