ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οστική πυκνότητα και διατροφή

Οστική πυκνότητα είναι η πυκνότητα των οστών μας σε μέταλλα θεμελιώδη για τα οστά, όπως το ασβέστιο. Προκύπτει από μία απλή εξέταση, μη επεμβατική, που ονομάζεται DEXA (Dual Energy X-ray Absorptiometry), που χρησιμοποιεί ακτίνες Χ και μπορεί να εφαρμοστεί είτε σε μία μικρή περιοχή, όπως το χέρι, είτε σε όλο το σώμα.

Οι ευπαθείς ομάδες που πρέπει να ελέγχουν την οστική τους πυκνότητα είναι οι γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση αλλά κυρίως άτομα και των δύο φύλων μετά την ηλικία των 60 ετών, άτομα που έχουν υποστεί κάταγμα στο παρελθόν και άτομα που ακολουθούν φαρμακευτική αγωγή με κορτιοκοστεροειδή για μεγάλο χρονικό διάστημα. Επομένως, τα άτομα που έχουν χαμηλή οστική πυκνότητα (οστεοπενία), χρειάζονται παρακολούθηση έτσι ώστε να μην οδηγήσει αυτό σε οστεοπόρωση, που είναι δύσκολο να διαχειριστεί.

Μεγάλο ρόλο παίζει η διατροφή, η άσκηση και σε ότι αφορά τις γυναίκες η ορμονική κατάσταση. Οι γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση λόγω πτώσης των οιστρογόνων, βρίσκονται σε μεγαλύτερο κίνδυνο να εμφανίσουν οστεοπόρωση. Το ασβέστιο και η βιταμίνη D είναι τα πιο σημαντικά θρεπτικά συστατικά που σχετίζονται με την καλή υγεία των οστών μας. Ένα ημερήσιο διαιτολόγιο πρέπει να καλύπτει τη συνιστώμενη ποσότητα ασβεστίου και βιταμίνης D. Το ασβέστιο βρίσκεται σε τροφές όπως τα γαλακτοκομικά και κυρίως στο τυρί ωρίμανσης, σε λαχανικά, όπως το σπανάκι και το μπρόκολο, στο ταχίνι, στο πορτοκάλι και στη σόγια. Σε ότι αφορά τα γαλακτοκομικά πρέπει να προσέχουμε παράλληλα την ποσότητα που τα λαμβάνουμε διότι περιέχουν αυξημένα λιπαρά.

Η βιταμίνη D κατά κύριο λόγο παράγεται κατά την έκθεσή μας στον ήλιο, αλλά ένα μικρό ποσοστό καλύπτεται από την διατροφή από τροφές όπως τα γαλακτοκομικά, τα ψάρια και τα αυγά. Επιπλέον, η άσκηση βοηθάει στην καλή οστική πυκνότητα και κυρίως ασκήσεις όπου υπάρχει πίεση στα οστά από το σωματικό βάρος, το οποίο προκαλεί τα οστά μας να παράγουν νέα οστικά κύτταρα.

Υπάρχουν επίσης θέματα υγείας που εμπλέκονται με την υγεία των οστών, όπως η πτώση των οιστρογόνων στις γυναίκες κατά την εμμηνόπαυση ή κατά την εφηβεία σε αθλήτριες με πολύ χαμηλό βάρος (π.χ. ρυθμική γυμναστική), ο υπερπαραθυρεοειδισμός και η λήψη κορτικοστεροειδών για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή στην πρόληψη δηλαδή να χτίσουμε τις αποθήκες ασβεστίου καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής μας αλλά κυρίως στην εφηβεία μέσω της διατροφής και της άσκησης.

Ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο που μας καλύπτει καθημερινά σε όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά αλλά και η καθημερινή άσκηση είναι ο καλύτερος σύμμαχος για να προλάβουμε οποιαδήποτε δυσάρεστη συνέπεια.

Αγγελική Σιώζιου
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
DietSystem Coach

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *